Public Relations Strategies in Disseminating Information through Instagram Social Media in DIY Government

Authors

  • Muhammad Ibnu Rahmata Universitas Muhammadiyah Yogyakarta, Indonesia

DOI:

https://doi.org/10.18196/jicc.v2i2.46

Keywords:

Strategy, Public Relations, Instagram, Information Dissemination

Abstract

This study aims to identify the strategy of the Public Relations Department of the Regional Government of Yogyakarta Special Region in disseminating information through Instagram and to identify the inhibiting and supporting factors in its management. The subjects of this study were the Head of the Public Relations Department of the Regional Government of Yogyakarta Special Region, the administrator of the Regional Government of Yogyakarta Special Region’s social media, and one of its followers on Instagram. The study used a qualitative descriptive approach whose data were compiled through observation, interviews, and documentation. The result showed that in the process of disseminating information through Instagram, the Public Relations Department of the Regional Government of Yogyakarta Special Region applied the following phases: 1) Fact-finding, 2) planning, 3) communication, and 4) evaluation. To manage the Public Relations Department, it applied strategic planning to realize the goal set by the Public Relations Department of the Regional Government of Yogyakarta Special Region itself.

References

Antoni, R. (2019). Strategi komunikasi Humas Kota Bandung melalui media social Instagram dalam meningkatkan citra Pemerintahan Kota Bandung [Skripsi Sarjana, Universitas Komputer Indonesia]. Elibrary Unikom.

Ardhoyo, T. E. (2013). Peran dan strategi Humas (Public Relations) dalam Mempromosikan Produk Perusahaan. Jurnal Ilmiah Widya, 1(1).

Asrori, M. (2013). Pengertian, tujuan dan ruang lingkup strategi pembelajaran. Madrasah, 5(2), 164–166. https://doi.org/10.18860/jt.v6i2.3301.

Bungin. (2005). Metodologi penelitian kuantitatif (9th ed). PT Fajar Interpratama Mandiri.

Effendi, O. U. (1985). Ilmu komunikasi: Teori dan praktek. Remaja Karya.

Fadillah, M. N., & Rosilawati, Y. (2020). Manajemen humas dalam mendukung terwujudnya Good Governance (Studi kasus di Pemerintah Daerah Yogyakarta). Proceedings The 1stUMYGrace 2020, 977–985.

Fahri, M. E., & Unde, A. A. (2018). Analysis of government public relations role and function in global information era at Legislative House Central Sulawesi Province. Jurnal Komunikasi KAREBA, 7(2).

Farhatiningsih, L. (2018). Optimalisasi penggunaan Instagram dalam praktik kehumasan pemerintah. Diakom Jurnal Media dan Komunikasi, 1(1), 1-9. DOI: 10.17933/diakom.v1i1.14.

Juanda, & Hery. (2017). Media Sosial Sebagai Penyebarluasan Informasi Pemerintah Aceh. Jurnal Peurawi 1(1).

Kriyantono. (2007). Teknik praktis riset komunikasi: Disertai contoh praktis riset media, public relations, advertising, komunikasi organisasi, komunikasi pemasaran. Jakarta Kencana.

Nasrullah, R. (2015). Media sosial: Perspektif komunikasi, budaya, dan sositeknologi. Simbiosa Rektama Media.

Hamka, W. (2016). Strategi Humas Kanwil Kementrian Agama Sulawesi Selatan dalam penyebarluasan informasi melalui media online [Skripsi Sarjanam, Universitas Islam Negeri Alauddin Makassar]. Repository UIN Alauddin.

Hensyah, N. P. (2021). Strategi Humas dalam Pengelolaan media sosial Instagram sebagai media publikasi (Studi deskriptif di PT Pupuk Sriwidjaja Palembang, Sumatera Selatan) [Skripsi Sarjana, Universitas Sriwijaya]. Repository Unsri.

Herlina, S. (2015). Strategi komunikasi Humas dalam membantuk citra Pemerintahan di Kota Malang. JISIP Jurnal Ilmu Sosial dan Ilmu Politik, 4(3), 493. DOI: https://doi.org/10.33366/jisip.v4i3.132.

Iriantara, Y. (2018). Media relations: Konsep, pendekatan, dan praktik. Simbiosa Rekatana Media.

Nurnisya, F. Y., & Nurjanah, A. (2016). Peran humas Pemerintahan Kota Yogyakarta dalam sosialisasi tagline “Jogja Istimewa”. Channel, 4(2), 135–152.

Pratama, A. B. (2017). Citra pemerintah di era digital: Tipologi dan manajemen reputasi (cetakan I). Gava Media.

Pratama, M. F. (2020). Pengelolaan media sosial Instagram oleh Humas sebagai media informasi publik pada Pemprov Riau [Skripsi Sarjana, Universitas Islam Negeri Sultan Syarif Kasim]. Repository UIN Suska.

Pratiwi, A. P., & Abdurrahman, M. S. (2021). Strategi Pengelolaan Media Sosial Instagram Humas Pemkot Bandung Dalam Masa Pandemi Covid-19. https://iprahumas.id/detailpost/public-.

Puspitarini, D. S., & Nuraeni, R. (2019). Pemanfaatan media social sebagai media promosi (Studi deskriptif pada Happy Go Lucky House). Jurnal Common, 3(1).

Sa’diyah, C. (2020). Respon Al-Quran dalam menyikapi berita hoax. Jurnal Al- Fanar, 2(2), 181–196. https://doi.org/10.33511/alfanar.v2n2.181-196.

Sazali, H., & Sukriah, A. (2021). Pemanfaatan media sosial (Instagram) oleh Humas SMAU CT Foundation sebagai media informasi dan publikasi dalam meningkatkan citra Lembaga pendidikan. Jurnal Ilmu Komunikasi, 10(2), 147–160.

Zahro, L., & Sholichah, I. F. (2022). Pengaruh konsep diri dan regulasi diri terhadap Fear of Missing Out (FoMo) pada mahasiswa pengguna Instagram. Jurnal Pendidikan dan Konseling (JPDK), 4(3). DOI: https://doi.org/10.31004/jpdk.v4i3.4711.

Downloads

Published

24-07-2023

How to Cite

Rahmata, M. I. (2023). Public Relations Strategies in Disseminating Information through Instagram Social Media in DIY Government. Journal of Islamic Communication and Counseling, 2(2), 128–137. https://doi.org/10.18196/jicc.v2i2.46